המאמר מתאר מה עומד מאחורי קביעת הדירוג הלשוני בכתיבת חומרי לימוד לרמות השונות. התיאור מתבסס על ראיונות שנערכו עם כותבי ספרים וחומרי לימוד בבית ספר לתלמידים מחו”ל ע”ש רוטברג, כולם מורים מנוסים מאוד ביחידה לעברית.
המאמר מתאר פרויקט שניתן לסטודנטים ברמת המתקדמים באוניברסיטה העברית. הפרויקט מבוסס על עקרונות ה-inquiry method , שלפיה המורה שואל שאלות פתוחות על יצירת אמנות כדי לעורר עניין בקרב התלמידים ולגרות אותם לדבר על מה שהם רואים וחושבים. בפרויקט הסטודנטים עצמם הם ה”מורים” המפעילים: הם בוחרים ביצירה, שואלים עליה שאלות פתוחות ומגיבים על התשובות של חבריהם לכיתה. הם גם קוראים חומר רקע בעברית ומציגים מידע על האומן/האומנית או על היצירה.
המאמר מסכם מחקר שבו נבחן אופן ייצוג הישראליות בארבעה ספרי לימוד עברית שכתבו מורים ביחידה לעברית ועד כמה משקפים הספרים את התמורות שחלו בתפיסת הישראליות בעשורים האחרונים. כמו כן נבחן אופן הצגת הידע בספרים אלה במטרה לבדוק אם ועד כמה מוצגים בהם גישה ביקורתית ומגוון נקודות מבט.
שימוש בתמונות בהוראה הינו נפוץ מאוד כיום, במיוחד בכיתות המצוידות בגישה לאינטרנט. השימוש באמצעי זה מאפשר לנו להביא את החברה הישראלית לשיעורי העברית, לעודד הבעה בעל פה ובכתב ולהקנות דקדוק ואוצר מילים.
אוסף התמונות העשיר המתואר כאן והתדריך למורה המלווה אותו מספקים דוגמות רבות ומגוונות לדרכים מעניינות, יצירתיות וחווייתיות שבהן אפשר לעשות שימוש בתמונות בכיתה. התדריך כולל הצעות לעבודה עם כל תמונה באוסף והקדמה מקיפה (בעברית ובאנגלית), שבה מתוארים רעיונות ודרכי הפעלה כלליים.
במאמר נסקרים הרקע להקמת המרכז להכשרת מורים ביחידה לעברית בבית הספר לתלמידים מחו”ל, דרכי ההכשרה ואופי הלימודים בקורסי המרכז. חלק מהפרטים המוזכרים במאמר נכונים לשנה שבה הוא נכתב. פרטים מעודכנים ניתן למצוא באתר בית הספר.
במאמר “Sabra Sound – לומדת מולטימדיה” מתוארת לומדה לשיפור המבטא של דוברי אנגלית בעברית. הלומדה נמצאת באתר של בית הספר לתלמידים מחו”ל. במאמר מוצגים מבנה הלומדה, הנושאים הנלמדים בה– הנגנה, העיצורים [l], [r], [x], [t] וצרורות עיצורים, חמש התנועות בעברית וטעם במילה, וכן מודגמות דרכי התרגול הכוללות זיהוי, חיקוי ויישום של כל אחד מן הנושאים שנלמדו.
המאמר דן בעקרונות הפילוסופיה החינוכית ובדרכי הוראת העברית שפותחו ביחידה להוראת עברית בבית הספר לתלמידים מחו”ל ע”ש רוטברג באוניברסיטה העברית. ניתוח העקרונות של הוראת העברית כשפה נוספת המוצג כאן נעשה ע”י המחברת שאינה קשורה ישירות ליחידה להוראת עברית. התובנות המוצגות מתבססות בעיקר על הפרסומים השונים שיצאו מהיחידה ועל ראיונות ושיחות עם מורים בכירים בבית ספר זה.